3D_1_title-t

Virtuálne 3D prehliadky

Skvelá nová technológia alebo pasca na klientov? Sú trendy, ktoré sa neustále objavujú a potom postupne miznú. Jedným z takých, ktorý sa po čase opäť objavil v oblasti realít, sú virtuálne 3D prehliadky. Poďme sa teda spoločne podrobnejšie pozrieť o čo ide a či majú takéto prehliadky pre vás aj skutočný prínos.

Virtuálne 3D prehliadky nie sú novinka

Hneď na začiatok je potrebné povedať, že sa nejedná o žiadnu novinku. 3D skenovanie interiérov a z toho vytvorené virtuálne prehliadky sú technológiou, ktorá je s nami už mnoho rokov. V posledných mesiacoch si ale na slovenskom realitnom trhu opäť získava nadštandardnú pozornosť. O čo ide? Váš dom alebo byt navštívi pracovník s 3D skenerom, čo je zjednodušene povedané väčšia krabička na stojane. Postupne sa presúva po celej budove a z každého miesta vytvorí 360 stupňové snímky. Po spracovaní týchto údajov v počítači sa vytvorí buď 3D model interiéru, alebo takzvaná virtuálna prehliadka. Vďaka nej si môže iný človek plynulo prezrieť interiér domu alebo bytu, postupne sa presúvať po jednotlivých miestnostiach a pozrieť si mnohé detaily, ktoré sa na bežných fotografiách obvykle nenachádzajú.

 

Viac videní, no menej efektu

Je nepopierateľný fakt, že v oblasti realít virtuálna 3D prehliadka zvyšuje počet videní inzerátu. Dokonca v niektorých prípadoch až mnohonásobne, čo sa môže na prvý pohľad javiť ako skvelá vec. Moju nehnuteľnosť uvidí oveľa väčšie množstvo ľudí a ja vďaka tomu nájdem pre svoj dom alebo byt skvelého kupca. No je to skutočne tak? Z našich skúseností vyplýva, že väčšinou nie. Kvantita sa totiž nerovná kvalite.

Virtuálna 3D prehliadka, ktorá viditeľne zvyšuje návštevnosť, pritiahne spravidla iba zvedavcov, ktorí sa chcú pozrieť, ako daný byt alebo dom vyzerá zvnútra, prípadne takých, ktorí hľadajú interiérové inšpirácie do svojho vlastného obydlia. Pretože absolvovať virtuálnu prehliadku je podstatne jednoduchšie a anonymnejšie než absolvovať skutočnú obhliadku nehnuteľnosti s maklérom. A to hovoríme iba o tých neškodných prípadoch. Množstvo skutočných potencionálnych záujemcov môže kvôli virtuálnej 3D prehliadke a väčšiemu počtu pozretí dokonca klesnúť. Ako je to možné?

Dôvod č. 1: Zanedbané dôležitejšie prvky prezentácie

Je to kvôli skrytým nástrahám a to ako pre predávajúceho, tak aj pre kupujúceho. Jednou z nástrah je povýšenie virtuálnej 3D prehliadky do pozície univerzálneho zázraku a zanedbanie dôležitejších prvkov, ktoré majú na celkovú prezentáciu nehnuteľnosti oveľa väčší vplyv. Napríklad homestagingu, čiže úpravy, skrášleniu a naaranžovaniu interiéru domu alebo bytu pred fotografovaním alebo 3D skenovaním. Už sme sa stretli s mnohými prehliadkami, ktoré boli v “bombastickom” 3D formáte, no v kúpeľni bol plný kôš prádla, v detskej izbe chaoticky pohádzané hračky alebo v kuchyni špinavé utierky a neumytý riad. Všetko toto si mohli potencionálni záujemcovia prezrieť v plných detailoch a z viacerých uhlov.

V inom prípade bol napríklad vo výrobnej a skladovacej hale vytvorený pomocou 3D skenu orientačný pôdorys. Z napohľad celkom slušného objektu tak záujemca videl iba špinavú podlahu s mnohými olejovými škvrnami a nevábne kachličky na podlahe WC, ktoré určite ešte pamätali súdruhov a pionierov. Skvelý spôsob ako efektívne odradiť ešte aj toho najoptimistickejšieho záujemcu. Môžete si to dokonca vyskúšať aj na vlastnej koži – aj v našom regióne nájdete na realitných portáloch virtuálne 3D prehliadky, ktoré vám pokrivia úsmev na tvári.

Dôvod č. 2: Zvýšené bezpečnostné riziká

Je cieľom makléra ukázať predávanú nehnuteľnosť čo najväčšiemu počtu ľudí? Určite nie. Profesionálny maklér totiž bude vyhľadávať a selektovať len perspektívnych kupcov a nie zvedavcov, no zároveň bude citlivo vnímať aj súkromie budúceho majiteľa. Povedzme, že inzerát s detailným 3D scanom má 20 000 zobrazení. Ako by ste sa cítili vy ako nový majiteľ domu alebo bytu, ak by malo 20 000 ľudí z Prešova a okolia preštudované všetky detaily vašej novej spálne?

Detailný 3D sken domu alebo bytu zároveň odhaľuje viaceré detaily, ktoré by za normálnych okolností mali ostať skryté. Už mnohokrát sme sa na internete stretli s lajdáckymi prehliadkami, na ktorých bola presne vidieť pozícia bezpečnostných senzorov na oknách alebo presné umiestnenie detektorov pohybu v miestnostiach. Mohli sme len poľutovať budúceho majiteľa a dúfať, že si za nemalé peniaze kúpi a nechá nainštalovať úplne nový bezpečnostný systém.

Dôvod č. 3: Kde je maklér, keď ho potrebujete?

Virtuálne 3D prehliadky sú vo svojej podstate simuláciou reality. Takže pomocou virtuálnej prehliadky sa k záujemcovi dostane iba malá, okresaná časť informácií. Veľkou nevýhodou je v tomto prípade aj neprítomnosť makléra. Nie toho neschopného, ktorý by na vás chcel za každých okolností tlačiť, ale toho profesionálneho, ktorý vám vie poradiť a poskytnúť dodatočné informácie. Ak napríklad potencionálny klient uvidí na virtuálnej 3D prehliadke z okna rušnú cestu, stratí záujem a bude hľadať inde. Kde je v takejto chvíli maklér, ktorý by potencionálnemu kupcovi doplnil informáciu, že vy ako predávajúci ste investovali desiatky tisíc Eur do špičkových okien a tie utlmia prakticky všetky počuteľné zvuky z okolia? Navyše, potencionálny klient by si to mohol pri skutočnej prehliadke vyskúšať aj sám.

 

Aký je teda skutočný prínos virtuálnych 3D prehliadok?

Majú teda napriek všetkým uvedeným súvislostiam virtuálne 3D prehliadky skutočný prínos? Áno, majú. No zvyčajne iba pri špecifických nehnuteľnostiach a špecifických klientoch. Kvalitná realitná agentúra a spoľahlivý realitný maklér majú dostatok skúseností na to, aby vám vedeli poradiť, kedy je skutočne opodstatnené virtuálnu 3D prehliadku využiť. Z našich skúseností vyplýva, že je to v menej ako 5 % prípadoch.

Ak je ale takáto prehliadka súčasťou každého inzerátu a niekto sa vám ju bude snažiť nanútiť ešte aj na propagáciu stodoly, potom to bude výhoda len pre lenivého realitného makléra. Ten si bude môcť spokojne sedieť na stoličke namiesto priamej komunikácie s potencionálnymi záujemcami a bude sa vás snažiť presvedčiť o tom, aký skvelý inzerát máte na svoju nehnuteľnosť, pretože má množstvo zhliadnutí.

 

Pýtajte sa a nájdete odpovede

Áno, sú lokality a to aj na Slovensku, kde sa v konkurenčnom boji stal z virtuálnych 3D prehliadok v podstate ošiaľ. Kto ju pri svojej nehnuteľnosti nemá, ten by mal byť “odpísaný”. V skutočnosti je to iba ošiaľ, ktorý sa po rokoch znova objavil a uvidíme, ako dlho bude trvať, kým opäť vymizne. Ak vám realitný maklér ponúkne vytvorenie virtuálnej 3D prehliadky, podrobne sa ho pýtajte na dôvody a čo presne ňou chce dosiahnuť. Z odpovedí oveľa ľahšie poznáte, či sa maklérovi oplatí dôverovať, alebo je lepšie nájsť si hneď lepšieho.

Zdieľať tento článok

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Vytlačiť